Huvudkolumn

Publicerad 2019-06-11 16:03 Skriv ut Tipsa en vän
Zlate Musli och Nelika Karim med informationsmaterial bredvid SDF Västra Hisingens husbil. FOTO: Henrik Edberg

Zlate Musli och Nelika Karim med informationsmaterial bredvid SDF Västra Hisingens husbil.


Mobilt informationskontor

Medborgarkontoret i Västra Hisingen har sin ordinarie verksamhet i lokaler på Vårväderstorget. Därifrån guidar de stadsdelens invånare när det gäller kommunala frågor och samhällsvägledning. I förra veckan tog de förvaltningens husbil till Amhult för att komma närmare Torslandaborna. Något de kommer att göra fler gånger under sommaren.

Medborgarkontoret i Västra Hisingen har som huvuduppgift att hjälpa stadsdelens invånare med frågor om kommunal verksamhet, men även med andra samhälleliga frågor. Det går att besöka deras lokaler på Vårväderstorget, men de svarar även på frågor via telefon, e-mail och genom Facebook. 

Besöker Sillvik i sommar

I ett led att komma närmare även Torslandadelen av stadsdelens invånare tog de i förra veckan förvaltningens husbil till Amhult. Där erbjöd de personer som hade förbokat sig möjlighet att få juridisk rådgivning – så kallad advokatjour – en tjänst Medborgarkontoret tillhandahåller tillsammans med en licensierad advokatfirma. Men samhällsvägledarna Zlate Musli och Nelika Karim var även på plats och informerade förbipasserande och svarade på deras frågor. Just nu kretsar mycket av informationen om de sommarlovssatsningar som stadsdelen gör både i Torslanda och Biskopsgården

– Under sommaren kommer vi göra fredagar till utflyktsdagar. De kommer vi på medborgarkontoret att åka ut med husbilen både i Biskopsgården och i Torslanda. Bland annat har vi tänkt besöka strandbiblioteket i Sillvik, säger Zlate Musli.

– Vi är till för hela stadsdelen, även om vi förstås är placerade på Vårväderstorget av en anledning. Där finns fler som kan behöva hjälp med exempelvis brev från myndigheter och liknande. Men vi vill ta oss ut och tipsa om vår verksamhet i hela stadsdelen. Det är viktigt att vi som verksamhet gör det. Nu blir det lite på prov under sommaren, vi åker ut och tar tempen på vad folk vill veta och vilka behov som finns, säger Zlate Musli.

Många skolfrågor

Medborgarkontorets personal är som sagt behjälplig när det gäller alla möjliga frågor man kan ha kring exempelvis kommunal verksamhet. Det kan handla om frågor kring socialtjänst, juridiska frågor och avtalsfrågor. Under den senaste tiden har många frågor kretsat kring skolan, placeringar och skolbyten, enligt Zlate Musli.

– En annan sak vi får mycket frågor om är den så kallade framtidsfullmakten. Den som gäller om exempelvis en släkting skulle drabbas av demens. Då är det förstås viktigt att det går rätt till. Där kan vi vara behjälpliga och lotsa rätt, säger Nelika Karim.

Henrik Edberg

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Featurekolumn

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS

Extrakolumn

Visit Öckerö 2019

Öckerö-Tidningen

E-tidning | Arkiv