Huvudkolumn

Publicerad 2018-03-07 11:19 Skriv ut Tipsa en vän
Minskad service i Torslanda
Minskad service i Torslanda

Torslandas invånarantal växer så det knakar men servicen försvinner från närområdet. Postens företagscenter har minskat sina öppettider och Swedbank flyttar från Torslanda.

Företagscentret har tidigare haft öppet tre timmar om dagen nu har de endast öppet en timma. På dörren står det att företagscentret har stängt, men de har öppet för inlämning av färdig post och paket samt kodade kuvert från företag.

Det sägs att även den timmans öppettider ska dras in, stämmer det?

 – Företagskunder har behov av denna inlämning så i dagsläget verkar den bli kvar. Övriga posttjänster finns på Hemköp och ICA som är posten partners i Torslanda, säger Morgan Ekberg som jobbar på postens företagscenter.
– Servicenivån har minskat i Torslanda, men det är en del av förändringen på Hisingen, förklarar Morgan. Även företagscentren på Lindholmen och Backa har stängt. Ett nyöppnat center i Grimbo ska serva alla tre.

Swedbank flyttar till Kvillebäcken
Även Swedbank har gått ut med information om att dom stänger kontoret i Amhult. Under de tjugo minuter som Torslanda-Tidningen besöker Swedbank kommer fem kunder in för att få hjälp med olika ärenden.
– Det blir ett avbräck, sa en av kunderna. Jag är väldigt dålig på data och behöver hjälp med mina räkningar. De brukar alltid vara så vänliga här och säger att jag är välkommen tillbaka för att få hjälp.
– Vi ska precis flytta hit från vårt hus för att få närmre till servicen, berättar ett äldre par. Nu blir det ännu mer ocentralt.
Thomas Ljungkvist som är kontorschef för Swedbank på Hisingen och Öckerö svarar på några frågor angående flytten från Torslanda.

Hur kommer det sig att ni flyttar från Amhults Torg när fler och fler äldre flyttar dit för att få nära till servicen?

– Swedbank är fortfarande en bank med stark lokal förankring. Vi har, tillsammans med Sparbankerna, ett av Sveriges mest omfattande kontorsnät. På Hisingen har vi två kontor, Kvillebäcken och Lindholmen. Vi har även vårt kontor på Öckerö. Vi ser dock att de flesta kunderna gått ifrån att använda våra kontor som mötesplats och istället gör sina bankaffärer på andra mötesplatser och på andra tider än traditionella öppettider. I vår region är 95 procent av våra kärnkunder aktiva besökare i våra digitala kanaler och färre än en procent besöker en bankkassa regelbundet.

Först slutar ni med kontanter sedan med kunder. Är ni inte rädda att kunderna går till andra banker i närområdet?

– Jag förstår att stängningen av vårt kontor i Amhult och utvecklingen mot färre bankkontor kan skapa oro och har full respekt för det. Så är det ofta med förändringar. Min övertygelse är att det i slutändan inte innebär så stora förändringar i vardagen för de flesta människorna. I många fall leder förändringar till förenklingar när man väl lärt sig ett annat sätt att göra samma sak. Swedbanks kunder fortsätter att välja bort kontanter och minskade antalet kontantuttag med 14 procent under 2017. Mindre än fem procent av våra kunder är renodlade kontantkunder.

Finns det inga möjligheter att ni är kvar men med kortare öppettider?

– Naturligtvis är det aldrig roligt att stänga kontor, men vi tror att vi genom denna förändring har en möjlighet att långsiktigt ge våra kunder en ännu bättre service på kontor där vi har mer personal och generösare öppettider. Vi har dessutom aldrig någonsin varit lika tillgängliga på banken som nu. Vi har öppet dygnet runt, året om för personlig service på telefon, i internetbanken och i vår app.

Läste att all kompetens ska vara på Kvillebäckens kontor. Borde inte kompetensen finnas även här i närområdet?

De som besöker banken gör det mer sällan men när man besöker oss behöver man hjälp med mer och mer avancerad rådgivning, exempelvis vad gäller pensioner, bolåneräntor, trygghet och sparande samt företagstjänster. Detta behov möter vi upp nu genom att samla kompetensen till lite färre enheter som blir lite större.

Pia Magnusson

Kommentarer

(1)
  1. Helt otroligt att höra Thomas Ljungqvist kommentarer. Först tar dom bort kontanthanteringen och nu säger dom att bara 5% är kontantkunder. Kontantuttagen har minskat med 14%! Ja det är väl klart, när det inte finns möjlighet att hämta ut kontanter. Med 12 miljarder i vinst borde faktiskt Swedbank förbättra sin service till de som betalar in vinsterna!

    Göran Dahlman 2018-03-0723:21:59

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Extrakolumn

Visit Öckerö 2018

E-tidning web

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS