Huvudkolumn

Publicerad 2017-10-31 15:40 Skriv ut Tipsa en vän
Sävebor har i många år arbetat aktivt för att få till ett tågstopp i Säve. FOTO: Conny Åquist

Sävebor har i många år arbetat aktivt för att få till ett tågstopp i Säve.


Kompletterande utredning förordar tågstopp i Säve

Västra Götalandsregionen har kompletterat sin tidigare utredning ”Målbild Tåg 2035” och namnger 13 tågstationer som förordas att öppnas i Västra Götaland. En av dem är Säve station.

Säve  Avdelningen för kollektivtrafik och infrastruktur i Västra Götalandsregionen publicerade i slutet av september ”Västtågsutredningen huvudrapport – en komplettering av Målbild Tåg 2015 med nya stationer.”
Ett av förslagen i utredningen är att tåg som trafikerar Göteborg-Uddevalla på Bohusbanan återigen ska stanna vid Säve station. Något som inte skett sedan 1979.
Västtågsutredningens rekommendation av mål när det gäller sträckan Göteborg-Uddevalla är att Målbild Tåg 2035 bör kompletteras med stationer i Säve samt Jörlanda, efter utbyggnad av infrastruktur med dubbelspår mellan Göteborg och Stenungsund.
I Målbild Tåg 2035 föreslås partiellt dubbelspår på en del av sträckan mellan Stenungsund och Göteborg, samt uppgradering så att tågen klarar hastigheter upp mot 160 kilometer i timmen. Investeringsbilden är i denna tidigare utredning är uppskattad till 5,7 miljarder kronor. Men för att klara den nya trafikstrukturen föreslår kompletteringsutredningen dubbelspår på hela sträckan Stenungsund-Göteborg. Investeringskostnaden ökar då med ytterligare mellan 1,6 till 2,7 miljarder kronor. Enligt kompletteringsutredningen innebär det ”en hög infrastrukturkostnad per ny resa men resandenyttan och trafikekonomin är mycket god.” Den nya trafikstrukturen skulle också, enligt tilläggsutredningen, innebära resandeökningar i alla reserelationer utmed Bohusbanan – med både regiontåg och lokaltåg.

Nätverket glada men kritiska
Nätverket för tågstopp i Säve har i flera år arbetat aktivt för att få till ett tågstopp i Säve. Bland annat har man uppvaktat och träffat politiker som exempelvis Johan Nyhus, ordförande i trafiknämnden i Göteborgs Stad.
– Naturligtvis är vi glada att Säve är utpekat som en framtida pendelstation i denna kompletterande rapport, säger Helena Joelsson-Ekström i Nätverket för tågstopp i Säve.
Enligt Nätverket för tågstopp i Säve behöver inte ett stopp i Säve stå och falla med att de miljardstora investeringarna som den kompletterande utredningen föreslår. Enligt dem behövs inte förbättringar på hela Bohusbanan eller utbyggnad till dubbelspår för att ett tågstopp i Säve ska behöva bli verklighet. Det som behövs är i korta drag en ny plattform i Säve, vilket i sammanhanget inte skulle bli särskilt dyrt, och att tidtabeller justeras. Frågor som Göteborgs Stads politiker skulle kunna vara mer drivande i, enligt näteverket.
– Det vore en skam om inte politikerna i Göteborg nu äntligen insåg potentialen i en kollektivtrafikmöjlighet som ligger mitt framför näsan på dem, och en nonchalans gentemot invånarna i Göteborgs kommun på Norra Hisingen, säger Helena Joelsson-Ekström.
– Flera hundra människor skulle nyttja detta stopp dagligen och det är ofattbart att denna station inte öppnat för länge sedan. Redan 2004 hade Västtrafik ambition att få till ett stopp. Men det dyker hela tiden upp nya ”hinder”. Så visst finns det en känsla av att frågan inte tas på allvar. Det finns inte så många inflytelserika politiker eller tjänstemän som bor i området och engagerar sig tänker jag. Hade samma station legat en mil söder om staden är jag helt övertygad om att den inte hade varit outnyttjad år 2017, säger Helena Joelsson-Ekström.

Henrik Edberg

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Extrakolumn

E-tidning web

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS