Huvudkolumn

Publicerad 2019-03-20 13:39 Skriv ut Tipsa en vän
Vi människor gillar att resa!
Vi människor gillar att resa!

Människans intresse för att förflytta sig är inprogrammerad i våra gener. Historien är full av märkesår på just detta tema. För att nämna några: Gottleib Daimler snickrar till en träram med hjul och förbränningsmotor, den första motorcykeln, 1885. År 1903 skruvar Bill Harley och bröderna Davidson ihop en mc, Henry Ford grundar en bilfabrik i Detroit, bröderna Wright lyckas flyga några meter med ett motorplan, Husqvarna börjar producera motorcyklar och bonden på gården Oseberg i Norge hittar ett skepp i sin åker. Mr Charles Stewart Rolls och Mr Henry Royce möts 1904 … und so weiter! 

I år är det 50 år sedan två historiska händelser på samma tema timade, nämligen månresan och premiären på filmen Easy Rider. Gubben i månen fick då besök av några ”jordgubbar” eftersom JFK sagt att: ”Vi ska åka till månen, inte för att det är lätt men för att det är svårt.” 

Om Easy Rider har redan allt sagts och skrivits. Därför ska jag ge några personliga reflektioner på ”rullen”. Innan Easy Rider hade motorcykelfilmerna samma upplägg, nämligen råbarkade sällar som åkte kring med en enda sak i skallen, nämligen: röka, kröka och pöka. En sak, säger ni, nåja… temat är detsamma. Var va jag nu? Jo, Easy Rider! I filmen sitter två ”love, peace and understanding-typer på var sin stålmaskin och vill röka, kröka och p… eh, plus eventuellt något mer än bara det där. Själv var jag för ung för att få köra hoj men tillräckligt gammal att inse att en sådan dundermaskin ska jag ha, kosta vad det kosta vill. Ett heligt löfte avgavs att den första sak som införskaffas när jag fått mitt första jobb ska bli en Harley-Davidson. Ett löfte jag i princip höll, även om en bil kom före. Men jag är inte ensam, otaliga är de ungdomar som influerades att söka vägens frihet och som trollbands av Harley-Davidsons magi tack vare Easy Rider. Och allt hade börjat med Daimlers 17-årige son, Paul, när denne körde pappans konstruktion den 18 november 1885 den knappa milen från Cannstatt till Untertürkheim. På vägen tog sätet eld, eftersom motorns topplock var direkt under det. Snacka om att få eld i baken!

Conny Åquist

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Featurekolumn

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS

Extrakolumn

Visit Öckerö 2019

Öckerö-Tidningen

E-tidning | Arkiv