Huvudkolumn

Publicerad 2017-10-31 14:28 Skriv ut Tipsa en vän
Centralisering som påverkar hälften av SDF:s personal
Centralisering som påverkar hälften av SDF:s personal

Första juli nästa år går ansvaret för förskole- och skolfrågor över från stadsdelsnämnderna till två nya centrala grundskole- respektive förskolenämnder i Göteborgs Stad. Beslutet att centralisera skolan och förskolan i Göteborg togs med bred politisk enighet i kommunfullmäktige i april i år. I september i år bildades de två än så länge interimistiska nämnderna som ersätts av ordinarie nämnder i juli 2018.

Förändringen som det innebär att övergå till centrala nämnder påverkar ungefär hälften av personalen inom stadsdelsförvaltningarna – så många är det nämligen som arbetar inom skola och förskola.
Nyligen hölls de första nämndsammanträdena i de nya interimnämnderna. Deras uppdrag är att fatta beslut som är nödvändiga för att förbereda verksamheten för de ordinarie nämnderna. En fråga som står högt på agendan är var personalen för de nya förvaltningarna ska huseras. Ska de sitta centralt någonstans eller ska de vara kvar ute i de olika stadsdelarna – närmare verksamheterna?
Än så länge verkar mycket sväva i oklarhet. Många vackra ord om ”kvalitetsdialoger i en modig tillitsfull anda” (Karin Pleijel, MP, i en debattartikel i Göteborgs-Posten) har dryftats med anledning av centraliseringen, men vilka faktiska förbättringar som omorganisationen är tänkt att föra med sig är betydligt svårare att dechiffrera. Det återstår med andra ord att se om det blir någon märkbar kvalitetsmässig skillnad.
Att förskolan och grundskolan har ett av de absolut viktigaste uppdragen, kanske rent av det allra viktigaste, i hela samhällsapparaten är nog de allra flesta överens om. I förskola och grundskola formas framtidens samhällsmedborgare. Att barn får en god utbildning är en förutsättning för ett fungerande land. Men det är också viktigt att personalen i förskolor och skolor ges bästa tänkbara möjligheter att utöva sina yrken på ett effektivt sätt. Då krävs inte bara fungerande nämnder, oavsett om de är centraliserade eller ej. Det handlar även om att vi föräldrar som har barn skickar med dem rätt värderingar in i skolan, bland annat genom att uppfostra dem att respektera pedagoger, men även sina klasskamrater.

Henrik Edberg

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Extrakolumn

E-tidning web

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS