Huvudkolumn

Publicerad 2019-02-13 10:21 Skriv ut Tipsa en vän
Bilfärjor är inte framtiden
Bilfärjor är inte framtiden

I en artikel i G-P som publicerades i förra veckan togs ämnet fast förbindelse mellan Lilla Varholmen och Öckerö kommun upp. För den som läst Torslanda-Tidningen innehåller artikeln inte några direkta nyheter. Däremot innehåller den ett par citat från kommunstyrelsens ordförande i Öckerö – Jan Utbult (KD) – som verkligen sticker ut. Öckerö ska växa ordentligt de närmaste åren, men det behöver inte betyda att en fast förbindelse ska till, menar Utbult: ”Åtgärdsvalsstudien kan faktiskt komma fram till att det bästa är utökad färjetrafik, då faller ju hela tanken med att man måste bygga en bro. Göteborgs problem är ju inte trafiken i Öckerö, utan att de inte får bygga mer i Torslanda” , säger han, innan han konstaterar att brofrågan just nu ”känns som en icke-fråga”.

Utökad färjetrafik. Det brukar heta så. Låt oss först och främst konstatera att det är omöjligt att utöka bilfärjetrafiken så att kommunikationsbehoven i Öckerös offensiva utbyggnadsplaner tillgodoses. Situationen är ohållbar under jobbpendlingstiderna under morgon och eftermiddag på väg 155 genom Hjuvik, Hästevik och Hällsvik redan som den är idag. 

När det refereras till folkomröstningarna då Öckeröborna vid två tillfällen sa nej till fast förbindelse var de i mångt och mycket ett uttryck för en protektionistisk vilja att stoppa utbyggnad, nybyggnation och exploatering av öarna. Många av dem som röstade nej vill att Öckerö ska fortsätta vara en oförstörd skärgårdsidyll av glesbygdskaraktär. 

Det vill inte de tillväxthungriga politikerna – i synnerhet inte de blå, men de vet att det hade inneburit ett politiskt självmål att uttala sig om ens försiktigt positiva till en fast förbindelse.

Så vad väljer Öckerö? Fast förbindelse, tillväxt, utveckling och nybyggnation? Eller, om man hårdnackat fortsätter att hävda att alternativa lösningar och utökad färjetrafik är lösningen, så kanske den norra skärgården i sina närmast isolationistiska anspråk kanske är tvungen att bli som en inverterad version av den södra skärgården? Kanske får Öckeröborna vackert finna sig i att ställa sina bilar på pendelparkeringar i Klåva och på Pinan när de vill lämna öarna? Från Klåva går UTÖKADE personfärjor in till Göteborgs centrum och från Pinan går de gula färjorna, åtminstone under högtrafik, endast med kollektivtrafikens bussar och de viktigaste transporterna – men inga personbilar – till Lilla Varholmen för vidare transport in mot centrum…

Henrik Edberg

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Featurekolumn

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS

Extrakolumn

Visit Öckerö 2019

Öckerö-Tidningen

E-tidning | Arkiv